قوانین و بخشنامه های مالیاتی

احکام مالیاتی قانون بودجه 1397 کل کشور

احکام مالیاتی قانون بودجه

١- به منظور مدیریت تبعات احتمالی انتشار اوراق مالی اسلامی در بازارهای پول و سرمایه کشور، کمیته ای متشکل از رئیس سازمان برنامه وبودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانـک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر نحوه انتشار اوراق موضوع این قانون نظارت خواهند کرد نرخ های سود اسمی اوراق منتشره و میزان مجاز خرید اوراق فوق الذکر توسط بانک مرکزی جمهوری اسـلامی ایران توسط این کمیته تعیین می شود.

٢- اوراق و اسناد منتشره جهت تسویه بدهی دولت موضوع بندهای (ح)، (ز) و (و) از هرگونه بررسی در کمیته مذکور مستثنی است.

٣- نحوه صدور انتشار اوراق مربوط به شرکت ها و دستگاه هایی که بدون تضمین دولت منتشر می شود نیز مشمول جزء (١) این بند می باشد.

٤- وزارت امور اقتصادی و دارایی به نیابت از دولت مسئول انتشار اوراق مالی مربوط به دولت است

ل- اوراق و اسناد این تبصره از پرداخت هرگونه مالیات معاف می باشد.

تبصره ٦

الف -بر اساس بند (الف) تبصره ۶ لایحه بودجه «سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده(۸۴) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366/12/04 و اصلاحات بعدی آن در سال ۱۳۹۷ سالانه مبلغ دویست و هفتاد و شش میلیون ( ۲۷۶.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود. نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و کارانه – به استثنای تبصره یک و ۲ ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم (در مورد فعالیت‌های پژوهشی دانشگاهها) – مازاد بر مبلغ مذکور تا سه برابر آن مشمول مالیات سالانه ده درصد (۱۰%) و نسبت به مازاد سه برابر، تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده درصد (۱۵%) و نسبت به مازاد چهاربرابر، تا شش برابر بیست و پنج درصد (۲۵%) و نسبت به مازاد شش برابر سی و پنج درصد (۳۵%) تعیین می‌شود.

میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد(۵۷) و (۱۰۱) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ دویست و شانزده میلیون (۲۱۶.۰۰۰.۰۰۰)ریال تعیین می‌شود.»

ب- مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387/02/17 و اصلاحات بعدی آن تا زمان تصویب قانون جدید در سال ١٣٩٧ تمدید می شود.

ج- وزارت نیرو از طریق شرکت های آب فای شهری سراسر کشور مکلف است علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب، مبلغ دویست (٢٠٠) ریـال از مشترکــــــان آب دریافت و به خزانه داری کل کشور واریز کند صد درصد (١٠٠%) وجوه دریافتی تا سقف نه صد و پنجاه میلیارد (٩٥٠,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠) ریال از محل حساب مذکور در ردیف معین در بودجه شرکت مزبور صـرفاً جهت آب رسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص می یابد ده (١٠) درصد اعتبار مذکور برای آب رسانی شرب عشایری و نود (٩٠) درصد آب رسانی شرب روستایی بر اساس شاخص جمعیت و کمبود آب شرب سالم بین استان های کشور در مقاطع سه ماهه از طریق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توزیع می شود تا پس از مبادله موافقت نامه بین سازمان مـدیریت و برنامه ریزی استان ها و شرکت های آب و فاضلاب روستایی استان ها و یا سازمان امور عشایر ایران هزینه شود وجوه فوق مشمول مالیات به نرخ صفر است.

د- دستگاه های اجرائی موظف اند معافیت ها و تخفیفات مالیاتی و گمرکی را به صورت جمعی – خرجی در حساب های مربوط به خود ثبت نمایند. دستورالعمل اجرایی ایـن بنـد توسـط وزارت امـور اقتصـادی و دارایی و سازمان برنامه وبودجه کشور تا دو (٢) ماه پس از تصویب این قانون تهیه و ابلاغ خواهد شد.

و

١- به وزارت کشور (سازمان امور شهرداری ها و دهیاری های کشور) اجازه داده می شود در سال ١٣٩٧ بیست درصد (٢٠%) از وجوه تبصره (٢) ماده (٣٩) قانون مالیات بر ارزش افزوده معادل هفت هزار میلیارد (٧,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠) ریال را که در اختیار آن وزارتخانه قرار می گیرد، برای تأمین ماشین آلات خدماتی و عمرانی و تأمین بخشی از هزینه های طرح های تملک دارایی های سرمایه ای شهرهای زیر یک صد هزار نفر جمعیت و روستاها به ترتیب به نسبت هفتاد درصد (٧٠%) و سی درصد (٣٠%) به صورت مستقیم و یا تأمین قسمتی از وجوه موردنیاز خرید ماشین آلات مذکور، به تفکیک سهم هر استان پرداخـت و هزینه کند.

٢- حکم بند (ب) ماده (٣٩) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ١٣٩٧ تنفیذ می گردد.

٣- مفاد جزء (٣) بند (پ) ماده (٣٢) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه در سال ١٣٩٧ مجرا نمی باشد.

ز- سازمان امور مالیاتی کشور می تواند مالیات بر ارزش افزوده گروه هایی از مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع بند (ب) این تبصره را با اعمال ضـریب ارزش افزوده فعالیـت آن بخـش تعیین نماید مقررات این بند در خصوص دوره هایی که مالیات آن ها قطعی نشده است، جاری خواهد بود ضریب ارزش افزوده هر فعالیت با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور به تائید وزیر امور اقتصـادی و دارایی می رسد.

ح- مطابق ماده (١٢) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (٢) به هر یک از وزارتخانه های نفت و نیرو از طریق شرکت های تابعه ذی ربط اجازه داده می شود ماهانـه از هـر واحد مسکونی مشترکین گاز مبلغ دو هزار (٢٠٠٠) ریال و از هر واحد مسکونی مشترکین برق مبلغ یک هزار (١٠٠٠) ریال اخذ و برای موارد مندرج در ماده مـذکور بـه مصـرف برسانند برای مشـترکین روستایی، مبالغ فوق الذکر معادل پنجاه (٥٠) درصد خواهد بود.

ط- دولت مکلف است بیست وهفت صدم درصد (27/0%) از نه درصد (٩%) مالیات بر ارزش افزوده را پس از واریـز به حساب درآمـد عمـومی موضـوع ردیف های ١١٠٥١٢، ١١٠٥١٣ و ١١٠٥١٤ جـدول شماره (٥) این قانون در موضوعات ماده (٩٤) قانون برنامه ششم توسعه از محل ردیف ها و جداول مربوطه به شرح توضیح ذیل آن ها مطابق ردیف، هزینه نماید.

ی- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مالیات بر درآمد حقوق کارکنان سازمان تأمین اجتماعی در سال های ١٣٨٨و ١٣٨٩ موضوع جزء (ب ٥) بند (١١) ماده واحده قانون بودجه سال ١٣٨٨ کل کشور و جزء (ز) بند (٧) ماده واحده قانون بودجه سال ١٣٨٩ کل کشور را مطابق تبصره (٢) ماده (٥) لایحه قانونی سازمان تأمین اجتماعی مصوب ١٣٥٨ (ماده ١١٣ قانون تأمین اجتمـاعی مصـوب ١٣٥٤) همانند مستخدمین رسمی دولت به نرخ ده (١٠) درصد محاسبه و دریافت نماید.

ک- مراجع صدور سند مکلف اند رسید و یا گواهی پرداخت عوارض تا پایان سال را، قبل از تنظیم شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه موضوع مواد (٤٢) و (٤٣) قانون مالیات بـر ارزش افزوده و همچنـین رسـید پرداخت مالیات نقل وانتقال وسیله نقلیه مورد مبادله طبق جدول تنظیمی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می شود، از معامل یا موکل آن اخذ نماید.

درصورتی که مؤدیان موضوع این حکم کپی یا اصل رسید پرداخت مالیات نقل وانتقال موضوع این حکم را برای ارائه به دفاتر اسناد رسمی درخواست نمایند، مراجع صدور سـند مکلف اند پـس از دریافـت کپی از سند مذکور اصل آن را به مؤدی ارائه نماید.

تبصره 7

و- به دولت اجازه داده می شود مطالبات قبل از سال ١٣٩٧ سازمان های گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بابت مشارکت در تأمین سـرمایه بانک تخصصی صنعت و معدن و همچنین مطالبات سازمان های مذکور و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بابت سهم آن ها از واگذاری سهام مطابق قوانین مربوط را با بدهی آن ها به دولـت بابـت «مالیات» و «سود سهام» تا سقف چهار هزار میلیارد (٤,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠) ریال به صورت جمعی – خرجی از طریق گردش خزانه تهاتر نماید.

ح- در راستای اجرای بند (ب) ماده ٦٤ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اختصاص حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه ای تخصیص یافته (به استثنای فصول یک و شش) بـه امـور پژوهشـی و توسـعه فناوری، شورای برنامه ریزی و توسعه استان مجاز است اعتبارات موضوع این ماده را از سرجمع اعتبارات هزینه ای استان (به استثنای ادارات کل آموزش وپرورش استان)، کسـر و بـا همـاهنگی دستگاه های اجرایی استانی و بر اساس اولویت ها و سیاست های پژوهشی مصوب و نیازهای استان و در چارچوب دستورالعمل ابلاغی سازمان برنامه وبودجه کشـور (کـه بـا همـاهنگی وزارتخانه های علـوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین می گردد) برای امور پژوهشی و توسعه فناوری به دستگاه های اجرایی استانی تعیین شده توسط آن شورا اختصاص دهد.

تبصره 10

الف – شرکت های بیمه ای مکلف اند مبلغ دو هزار و هفت صد و پنجاه میلیارد (٢,٧٥٠,٠٠٠,٠٠٠,٠٠٠) ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که بر اساس فـروش بیمـه (پرتفـوی) هـر یـک از شرکت ها تعیین و به تصویب شورای عالی بیمه می رسد به صورت هفتگی به درآمد عمومی ردیف ١٦٠١١١ جدول شماره (٥) این قانون نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند وجوه واریزی در اختیـار سـازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سازمان اورژانس کشور قرار می گیرد تا در امور منجر به کاهش تصادفات مندرج در ردیف های مربوط به این دستگاه ها در جدول شماره (٧) این قانون هزینه شود بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف به نظارت بر اجرای این تبصره است وجوه واریزی شرکت های بیمه موضوع این تبصـره به عنوان هزینـه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.

ز- به شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران به عنوان زیرمجموعه سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح اجازه داده می شود قطعات یدکی بالگردهای موجود در انبارهای متعلقه را بـه بهـای روز تجدید ارزیابی نموده و مابه التفاوت این تجدید ارزیابی، ظرف یک سال به حساب افزایش سرمایه شرکت یادشده منظور گردد و بدون تعلق هرگونه مالیات در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برساند.

تبصره 12

ب- نقل وانتقال اموال و دارایی ها و قراردادهای به شرط تملیک شرکت مادر تخصصی توانیر به شرکت های توزیع نیروی برق از پرداخت هرگونه مالیات و سود سهام ابرازی معاف می باشد.

تبصره 18

٧- درآمدهای ناشی از سرمایه گذاری بخش خصوصی و تعاونی در قرارداد مشارکت از مشوق های مالیاتی جزءهای (١) و (٢) بند (ث) ماده ١٣٢ قانون مالیات های مستقیم موضوع ماده (٣١) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و اصلاحات بعدی آن برخوردار می باشد.

٩- حق بیمه کارکنان شاغل در قراردادهای مشارکتی معادل شش و شش دهم (٦,٦) درصد حق بیمه و همانند قراردادهای پیمانکاران طرح های عمرانی دولت خواهد بود سازمان تأمین اجتماعی موظف به دریافت لیست و حق بیمه کارکنان شاغل و ارائه مفاصا حساب ماده (٣٨) قانون تأمین اجتماعی است.