قوانین و بخشنامه های مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده ؛ منبعی پایدار برای تامین بودجه

مالیات بر ارزش افزوده منبعی پایدار برای تامین بودجه

رشد شتابنده شهرنشینی از جمله مهمترین ویژگی‏ها دوران معاصر است که الزامات و پیامدهای خاص خود را به همراه دارد. افزایش جمعیت شهرنشین و به تبع آن رشد شهرها از جمله مهمترین دلایلی است که تاثیرات عمیق آن را در حوزه‏ های مختلف از تحولات سیاسی و اجتماعی گرفته تا جرایم و بزه کاری‏ ها می‏توان سراغ گرفت. از این روست که ارائه خدمات و زیرساخت‏های بنیادین برای شهرنشین‏ها در حال حاضر اهمیت زیادی به خود گرفته است و مدیریت امور شهر را به یکی از پرچالش ‏ترین حوزه ‏های مدیریتی در سراسر جهان تبدیل کرده است.( مالیات بر ارزش افزوده )

ارائه مناسب خدمات به شهرنشین‏ها و مدیریت کارآمد امور شهری بیش از هر چیز مستلزم ایجاد منابع درآمدی پایدار در این حوزه است. تعریف منابع درآمدی پایدار برای مصارفی از این دست باعث کاهش تاثیرگذاری نوسانات ناشی از مشکلات کلان اقتصادی و بودجه‏دهی می‏ شود.

رشد شهرنشینی و لزوم تعریف منابع پایدار برای مدیریت امور شهری از جمله چالش‏های دوران معاصر است که به محدود به یک یا چند کشور جهان نیست و همه کشورها به نوعی با آن دست به گریبان هستند. کشور ما، ایران نیز از این شرایط مستثنی نیست و سیاست‏گذاران و مسئولان امر نیز پیوسته در صدد چاره‏جویی برای رفع مشکلات مربوط به شهرها بوده‏اند. تخصیص 3 واحد درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‏‏ها از جمله تمهیداتی است که در ایران برای تامین منابع درآمدی مورد نیاز شهرداری‏ها اندیشیده شده است. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر در ایران 9 درصد است که این رقم بسیار کمتری از چیزی است که در سایر کشورهای جهان تحت این عنوان اخذ می‏ شود و از این جهت فشار چندانی را بر مصرف‏ کنندگان وارد نمی‏کند. با این همه، این نوع مالیات از بدو اجرا تاکنون درآمدهای قابل توجهی را نصیب خزانه و دستگاه‏های ذینفع از آن کرده است. شهرداری‏ها از جمله مهمترین دستگاه‏هایی هستند که بخش زیادی از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده نصیب آن‏ها می‏شود. در این زمینه می‏توان اظهارات علیرضا طاری‏بخش، معاون مالیات بر ارزش افزوده را شاهد گرفت که چندی پیش اعلام کرده بود فقط در 10 ماهه اول 1394 حدود 9 هزار میلیارد تومان از درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده  به حساب شهرداری‏ها در سراسر کشور واریز شده است. قاسم پناهی، قائم مقام سازمان امور مالیاتی نیز چندی پیش سهم شهرداری ها از درآمد مالیات بر ارزش افزوده در سال 1394 را 14 هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود.

مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر یکی از مهمترین منابع درآمدی شهرداری‏ ها در ایران است. گفته می‏شود درآمد حاصل از این نوع مالیات در حال حاضر دومین منبع درآمدی کلانشهر تهران است. برخی آمارها نیز حکایت از آن دارد که بیش از 54 درصد از بودجه شهرداری‏های شهرهای کوچک نیز از همین منبع تامین می‏ شود.

گفتنی است قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر به صورت آزمایشی در ایران اجرا می‏شود که امید می‏رود با قطعی و دائمی شدن این قانون، زمینه دسترسی پایدار شهرنشینان به خدمات شهری مناسب و کارآمد فراهم شود.


منبع: سازمان امور مالیاتی کشور

نکته:

نرم افزار فروش اخوان و نرم افزار خرید و انبارداری اخوان مبلغ ارزش افزوده را به ازای هر کالا محاسبه و ثبت می نماید.